Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / 10 skäl att företagsblogga

10 skäl att företagsblogga

oktober 21, 2008 by Brit Stakston 9 kommentarer

Bloggandet i företag är fortfarande både underskattat och oupptäckt som den guldådra till framgångsrik kommunikation den är. Detta trots att företagsbloggandet ger allt man kan önska för positionering av ett företag, dess människor, produkter och tjänster. Bloggen bär också på nyckeln till framgång över tid, för med dialogen som bas kommer ett företag hela tiden ligga steget för konkurrenterna.

  1. DIALOGEN ÄR KÄRNAN
    Bloggen bygger på viljan att föra en dialog och förmåga att lyssna.
  2. GLÖM GATEKEEPERS
    Bloggen är er egen plattform för att snabbt kommentera dagsaktuella företeelser som berör er verksamhet.
  3. JOURNALISTER LÄSER BLOGGAR
    Journalister läser artikelkommentarer och bloggar som länkas till artiklar de skrivit. Detsamma gäller för intresserade läsare av en artikel.
  4. VISA VAD NI KAN
    Bloggen visar vad ni kan genom konkreta exempel och ger idéer om nyttan med era tjänster/produkter.
  5. VISA VAD NI TYCKER
    Bloggen visar vad ni tycker och tänker och gestaltar därmed företagets visioner och värderingar på ett mer personligt sätt.
  6. BJUD PÅ KUNSKAP
    Bloggen ska bjuda på er unika kunskap, länka gärna till konkurrenter…hjälp kunden/konsumenten att få en helhetsbild.
  7. INTERN AVLASTNING
    Bloggen är en skål där företagets hela kunskap samlas och blir ständigt sökbar/delbar. En outsinlig källa för kunskap Alla de där bra rapporterna, positiva mailen, kloka sakerna ni tänker blir synliga.
  8. PRODUKTUTVECKLING
    Använd dialogen för produktutveckling.
  9. GOOGLE KOMMER ATT GILLA ER
    Sökmotorer gillar de automatiskt datumbaserade posterna och taggar du/märker dem väl med nyckelord blir det ännu bättre.
  10. BLOGGEN STIMULERAR ORGANISATIONSKULTUREN
    Bloggandet gör att man måste fundera över frågor som vem får och vem får inte blogga, vad får vi och vad får vi inte blogga om och framför allt varför inte. Enkla frågor som redan de kommer att starta intressanta interna diskussioner…och glöm inte att framgångsrikt bloggande är ett kraftfullt verktyg för att skapa intern stolthet.

Källa: ur kursmaterialet framtaget av Brit Stakston, JMW och Niclas Strandh, Heimer & Company. Anmäl dig gärna till en företagsbloggkurs, nästa öppna kurstillfälle är den 8 januari och 12 februari.

Läs gärna våra 10 råd om hur man kommer igång med sociala medier också.
/Brit Stakston

Arkiverad under: Arkivet Taggad som: 10 råd till bloggandet, dialog, företagsbloggkurs, Heimer & Company, JMW, Niclas Strandh, Nya medier etc, produktutveckling, transparens

Kommentarer

  1. RonnyBGoode säger

    oktober 21, 2008 kl. 8:20 f m

    Detta kan tyckas något off-topic men det inlägg som jag just skrev tycker jag anknyter i högsta grad till ämnet. Den bloggare jag nämner har mycket att lära företagare som vill blogga även om skribenten själv tar upp ett helt annat ämne.

    Svara
  2. Billig hemsida säger

    oktober 6, 2013 kl. 9:23 e m

    Tack för många bra tips!

    Svara

Trackbacks

  1. 10 skäl för företagsbloggande at skriver:
    oktober 21, 2008 kl. 11:57 f m

    […] på JMV har skrivit en post om “10 bra skäl till varför företag ska blogga“. Brit driver en blogg kurs för företag tillsammans med Niclas Strand och detta är ett […]

    Svara
  2. JMW Kommunikation » Blog Archive » Jahapp…bloggar är ute… skriver:
    oktober 21, 2008 kl. 6:43 e m

    […] roligt att skriva en postning med den rubriken samma dag som jag just pratat bloggar, skrivit om varför företag ska ha bloggar och blivit intervjuad om […]

    Svara
  3. Talky.se » Blog Archive » Företagsblog - Varför? Därför! - Marknadsföring, Media & PR skriver:
    oktober 22, 2008 kl. 8:40 f m

    […] JMW’s Brit Stakston är skrivit om företagsbloggande och har angett 10 skäl till att ett […]

    Svara
  4. Är det ute att blogga? · Mindpark skriver:
    oktober 22, 2008 kl. 11:59 f m

    […] Jag tror det är väldigt farligt att säga att bloggar är ute eftersom de kanaler man väljer att nå sin målgrupp genom ska passa publiken. Och än så länge är det bara så att den största delen av allmänheten inte hänger på Twitter eller Jaiku, de läser bloggar och kollar läget på sociala nätverk. Läs Brit Stakstons lista med 10 skäl till varför företag ska blogga. […]

    Svara
  5. Kreafonbloggen - Kreafon reklambyrå i Göteborg » Blog Archive » Varför företagsblogg? skriver:
    november 5, 2008 kl. 10:39 e m

    […] 10 bra skäl till varför företag ska blogga […]

    Svara
  6. JMW Kommunikation » Blog Archive » Årets PR-flippar – 2008 kontrasternas år skriver:
    december 18, 2008 kl. 7:36 e m

    […] Bloggen 2008 var bloggens år. Under året bevisade bloggen och bloggosfären att det verkligen är en faktor att räkna med och att den var betydligt mycket mer än flärd och lyx. Det fanns ett engagemang och en vilja till förändring. Nu smittar bloggosfären likt en pandemi. […]

    Svara
  7. Deepedition DigitalPR » Bloggandet förändras men dör inte skriver:
    maj 19, 2011 kl. 12:30 f m

    […] och fler företag väljer att utnyttja bloggens kraft för att samla ihop sin kunskap, för att bygga en plattform som både ger […]

    Svara

Lämna ett svar till RonnyBGoode Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery