Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / #melfest med livetwitter via text-tv är historiskt och dumt

#melfest med livetwitter via text-tv är historiskt och dumt

februari 6, 2010 by Brit Stakston 21 kommentarer

I skrivande stund är det premiär för årets melodifestival. En nyhet som just påannonserades av Måns Zelmerlöw är att Ebba von Sydow och Annika Lantz livetwittrar, håll i er…via text-tv.

Det här tv-historia. Men det är också historiskt för att det är en så oerhört klumpig integrering av nya medieformer. Twitter via text-tv. Men oj hur tänkte man då?

Tweetsen syns i  tv-rutan efter att man på text-tv slår in sidan 198. Vips dyker nu monolog-tweetsen från Ebba och Annika upp längst ner på sidan. De längre tweetsen tar upp halva bildrutan längst ner på min skärm och det som händer är ren och sker monolog förutom de eventuella referenser de gör till varandras tweets. Det tillför inget. Absolut inget. Snarare för det tankarna mer till avarter av hur back-channels har använts det senaste halvåret.

När har någon tv-kanal aktualitetsförmåga nog att hitta former för att integrera twitterflödet under sändningarna? För mig  och många andra har linjärt tv-tittande fått nya dimensioner när jag under #partiledardebatt eller #mel2010 kan interagera med andra tittare. Här kan det linjära tv-tittandet omfamna ett nytt fenomen som ger ett mervärde som faktiskt gör att vi återvänder till det klassiska gemensamma lägereldstv-tittandet. Det är kul att sitta tillsammans med andra tittare runt om i landet och prata oberoende av plats, att umgås, tycka till och diskutera runt det vi ser på tv via twitter. Och mikrobloggandet handlar inte bara om att ett fåtal personer megafånerar ut tyckanden om smink och kläder. Det handlar om interaktionen med varandra också. Det är den dimensionen som som tillför något. Plus mångfalden av människor.

SVT kan låta sig inspireras av t.ex. CNN som när Obama tillträdde integrerade  Facebook-connect i webbsändningarna. Det visar vad som kan åstadkommas under Melodifestivalen.  Och det är sannerligen något annat än att slänga in fler megafåner!

Men som sagt. Att Måns Zelmerlöw påade livetwitter i melodifestivalen är tv-historia. Det är ett första steg. Vilket är bra. Och det är definitivt ytterligare ett steg mot mainstreamanvändandet av twitter. Även om det just i Melodifestivalen ikväll i tv-rutan inte visar mediets sanna styrka. Låt oss hoppas att alla intresserade istället följde twitterflödet om Melodifestivalen på #mel2010 via till exempel search.twitter.com.

/Brit Stakston

Joakim Jardenberg tycker också till och det är jätteroligt med skärmdumpen från hur SVT ser på Twitter om Melodifestivalen…..

Expressen lyfter upp Federleys tweets.

Uppdatering:

Emanuel Karlsten tycker också att det är ett viktigt steg för mainstreamanvändandet av Twitter.

Hans G Anderssson tycker att det inte alls var #fail.

Läs gärna Ebba von Sydows svar på detta i kommentarerna här nedan.

Arkiverad under: Arkivet

Kommentarer

  1. Ebba von Sydow, Svt.se/Ebbasblogg säger

    februari 6, 2010 kl. 9:57 e m

    Hej Brit! Intressant att läsa dina tankar kring detta. Även om jag inte helt håller med. Jag tror snarare att man ska se det som ett test av en rolig bonusstjänst, där vi mashade upp klassiska text-tv med Twitter. Visst såg det lite klumpigt ut, men man kan också se det lite med glimten i ögat! Min inbox är redan full av positiva kommentarer, liksom mitt twitterflöde. Bara under sändning fick jag flera hundra nya followers. Du kallar det också ”monologtweets”, vilket inte stämmer helt. Jag plockade upp flera kommentarer och tankar från andra på #mel2010 in i rutan. Ha en fortsatt trevlig kväll! Glada hälsningar/Ebba

    Svara
  2. stylewalkerSE säger

    februari 6, 2010 kl. 10:05 e m

    I fallet Melodifestivalen känns integrationen med Twitter helt meningslös. De hade lika gärna kunnat kommentera från vilken plattform som helst, varför inte vid text-tv datorn. Men Twitter är ett hett ord, SVT vill vara där det händer och folket i stugorna får känna sig digitala. Det som vore intressant att få veta är hur många icke-twittrare som slog in s. 198 ikväll.

    Svara
  3. Stephan Ph säger

    februari 6, 2010 kl. 10:42 e m

    Hej Britt
    Du fångar in väl vad som händer när man bara tar social media och för in det i ett analogt tänk
    Bara för att man använder twitter betyder inte att man bjuder in till dialog och interaktion
    Det blir mer likt en jätte annons på Sergels Torg
    Positivt är dock att begreppet formas

    Svara
  4. Sundhult säger

    februari 7, 2010 kl. 9:16 f m

    Helt klart rätt steg, MEN…

    Jag förstår också att det inte går att ösa förbi alla tweets i #mel2010 rakt upp och ner. Ingen skulle hinna läsa, och det vore i sig ingen bra reklam.
    Annika Lantz må ha poänger i en del av sina kommentarer, men att låta en som inte följer någon ”live-twittra” stämmer inte. Ebba von Sydow lyssnade av och förmedlade roliga saker från #mel2010-flödet, och då blir det intressant och en interaktion med tittarna. Annika har en hel vecka på sig att lära sig bevaka #mel2010 och förmedla till oss tittare.
    Man borde kanske över väga att låta någon bara köra RT på intressant twitter i #mel2010 via användaren @SVTmello?

    Varför inte köra parallellt i svt24 och där låta twittret få ta en del av bildytan på ett mer grafiskt tilltalande sätt än text-tv?

    Bra initiativ! Och det gjorde sändningen betydligt mycket bättre.

    Christian D (@sundhult)

    Svara
  5. Jetuma säger

    februari 7, 2010 kl. 11:01 e m

    Visst kunde SVT ha gjort en hel del annorlunda igår och med facit i hand skulle de naturligtvis ha öppnat upp tweeten offentligt.

    Och varför konsulterade inte SVT @hans_g och @hannalar utifrån deras erfarenhet av att använda twitter. Men det kanske de gjorde? Å andra sidan vet vi ju inte hur stor påverkan de har haft.

    Av naturliga skäl kommer den negativa kritiken från rutinerade twitter-användare som vet hur kanalen bäst fungerar och visst är den till viss del befogad, men jag tror ändå det här försöket från SVT lockar fler än det skrämmer.

    Med andra ord ett lite tafatt och torftigt försök från SVTs sida att vara trendiga, men också en början till något som snart kommer att bli mycket bättre.

    Svara
  6. Anna-Stina Axelsson säger

    februari 8, 2010 kl. 2:52 e m

    Inte jag heller tyckte att Twitter tillförde något i detta format. Dessutom var det mycket glest mellan tweetsen bitvis, och några kändes interna. Men får väl hålla med om att det var ett kul försök, som kanske kan utvecklas till något annat så småningom.

    Svara
  7. eric aronson säger

    februari 8, 2010 kl. 7:43 e m

    Hej Brit,

    menar du att kommentarer inte tillför något, om det inte är en dialog? Menar du det på riktigt?

    Tillför då verkligen inte radio något? Tidningar? Böcker? Finns det inget i en eventuell formuleringskonst som du kan tilltalas av, även om du inte får svara själv?

    Jag tycker att Annika Lantz är rolig. Hennes kommentarer är ofta roliga. Det är väl klart att de TILLFÖR något?

    Sen att det här kanske inte hade så mkt med Twitter att göra, det är väl en helt annan sak.

    Men ett toppeninitiativ av SVT, det tycker jag.

    Mvh

    Eric Aronson

    Svara

Trackbacks

  1. Kan den inte heta något smart? » Blog Archive » I förra veckan på SVT skriver:
    februari 6, 2010 kl. 9:50 e m

    […] smarta och snabba bloggare har redan bloggat om detta. Brit Stakston och Joakim Jardenberg, jag kan egentligen inte säga mer än att jag håller med till varje […]

    Svara
  2. Melodifestivalen - en #melfest / #mel2010 #fail? | Tjahejgoddag! skriver:
    februari 6, 2010 kl. 11:30 e m

    […] även Brit Stakstons och Joakim Jardenbergs […]

    Svara
  3. SVTs Twitterflört går jag inte på skriver:
    februari 7, 2010 kl. 12:22 f m

    […] precis som Åsa på Lilla Gumman och Johanna Hagström. Jag tvivlar starkt. Brit Stakston är balanserat positiv men kritisk till metoden. Hans G förklarar en del av varför man valde det man gjorde men oavsett hur han räknar så kan […]

    Svara
  4. SVT, Melodifestivalen och Twitter | jardenberg unedited skriver:
    februari 7, 2010 kl. 1:18 f m

    […] Stakston, JMW tycker också det är … kul: ”#melfest med livetwitter via text-tv är historiskt och dumt”. […]

    Svara
  5. Bloggat på JMW: 6 februari 2010 « Brit Stakston skriver:
    februari 7, 2010 kl. 9:30 f m

    […] februari 7, 2010 av constak #melfest med livetwitter via text-tv är historiskt och dumt […]

    Svara
  6. Kort från Digitalpr.se-2010/02/07 skriver:
    februari 7, 2010 kl. 1:00 e m

    […] #melfest med livetwitter via text-tv är historiskt och dumt […]

    Svara
  7. Twitter + Hype = Sant | Next Generation Internet skriver:
    februari 8, 2010 kl. 6:02 f m

    […] lördags var det Melodifestivalen som Live Twittrade och i förra veckan var det tre personer som på SVTs uppdrag live Twittrade […]

    Svara
  8. opassande » Blog Archive » Finns det några synonymer för social media? skriver:
    februari 8, 2010 kl. 7:36 f m

    […] är samtalet, dialogen och tillgängligheten bortkollrad och social media används för att “megafåna” på digital plats. Det bortses friskt från “social” och fokuseras helt på […]

    Svara
  9. Tweets that mention JMW Kommunikation » Blog Archive » #melfest med livetwitter via text-tv är historiskt och dumt -- Topsy.com skriver:
    februari 8, 2010 kl. 8:23 f m

    […] This post was mentioned on Twitter by Nikke Lindqvist, BritStakston, BritStakston, BritStakston, BritStakston and others. BritStakston said: Historiskt men dumt. Twitter via text-tv http://bit.ly/bTDLiy […]

    Svara
  10. Most Tweeted Articles by Sweden Experts skriver:
    februari 8, 2010 kl. 12:40 e m

    […] klimat. Riskerna för våldsamma förändringar och accelererande temper… 3 Tweets JMW Kommunikation » Blog Archive » #melfest med livetwitter via text-tv är historiskt … 3 Tweets Se till vänster, där står en bebis « […]

    Svara
  11. Anders Frick – blog » Populära idolsidor på Facebook skriver:
    februari 12, 2010 kl. 9:59 f m

    […] i början. Det är väl kanske så att nya grejer inte alltid slår direkt, utan får stå ut med visst gnäll innan det blir användbart – eller […]

    Svara
  12. JMW Kommunikation » Blog Archive » Ok. Nu blir Twitter mainstream. skriver:
    februari 14, 2010 kl. 3:02 e m

    […] ni missat hur Annika Lantz och Ebba von Sydow twittrar. Skrev ju om det förra veckan att det var historiskt även om det är en lite klumpig merge av tjänster. Även i gårdagens sändning påade Måns Zelmerlöw live-twittrandet och visst skapar även det […]

    Svara
  13. 10 faktorer som gör att mediebranscherna närmar sig varandra « Media Evolution skriver:
    mars 25, 2010 kl. 11:18 f m

    […] TV. Självklart skulle man kunna ha den sociala diskussionen i ett lager ovanpå. Melodifestivalens twittrande som text-tv är faktiskt en litenliten pytteliten väg mot det här, förutom att det inte är ett dugg […]

    Svara
  14. 10 faktorer som gör att mediebranscherna närmar sig varandra | Media Evolution skriver:
    oktober 9, 2013 kl. 2:43 f m

    […] TV. Självklart skulle man kunna ha den sociala diskussionen i ett lager ovanpå. Melodifestivalens twittrande som text-tv är faktiskt en litenliten pytteliten väg mot det här, förutom att det inte är ett dugg […]

    Svara

Lämna ett svar till SVT, Melodifestivalen och Twitter | jardenberg unedited Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery