Sossarnas webbstrategi har hamnat i fokus. På Omform förra veckan dök också diskussionen om politiker och deras arbete på nätet upp. Jag är inte så säker på att något svenskt parti egentligen hittat riktigt rätt vad gäller användandet av sociala medier. Det går inte heller att snegla på USA och ta för givet att t.ex. […]
Blogginlägg ur det äldre arkivet
Sociala medieutvecklingen 2007-14. Här finns ett arkiv med de 600 bloggposter som beskriver sociala medieutvecklingen i Sverige med start 2007. De finns publicerade i originalutförande hos kommunikationsbyrån JMW där jag var verksam under dessa år.
Sociala medier & employer branding begrepp som gillar varandra
Facebook har gjort företag påminda om hur deras varumärken lever sitt alldeles egna liv därute och gjort dem genuint nyfikna på att lyssna och följa det snacket. De vill i allt större grad ta del och lära sig av de personliga uttryck som finns på Internet. Det finns två starka trender bland de kunder som […]
Facebook som kollektivt minne
Nu har Facebook-febern kommit in i nästa fas och fenomenet nämns i andra sammanhang än på nyhetssidorna eller i morgonsofforna. Folk pratar applikationer och vänförfrågningar som om de aldrig gjort annat. Kultursidorna, nöjessidorna, ekonomisidorna, bloggarna och månadsmagasinen. Facebook överallt. Senaste krönikan i Manpowers medarbetartidning Timeout handlar om Facebook, Babben snackade Facebook med Magnus Uggla (vars […]
JMW på Omform
I veckan deltog JMW på Omform som var förnämligt arrangerat av Heimer & Company. JMW och Fredrik Wass deltog i en avslutande paneldebatt under rubriken ”Hur kommer den virtuella verkligheten påverka oss?” En stark känsla av deja vu infann sig i Borlänge och Peter Ingman från Newsdesk satte också ord på det genom att jämföra […]
Hubb? Old world vs new world när K-G möter Zennström
K-G Bergström beskrivs på följande sätt på SVTs programsajt för ”Rakt på”: K-G Bergström är programledaren som ställer de raka frågorna och får de raka svaren. Med integritet och kunskap utfrågas varje vecka höstens huvudpersoner. Dialog ur gårdagens program av Rakt på mellan Niklas Zennström och K-G Bergström. K-G Bergström: Hur kommer det sig att […]
En ögonbindel och en stinkande soppåse
Sitter med en ögonbindel över ögonen. Mannen bredvid mig har också en ögonbindel på sig och vi sitter där med våra händer utsträckta framför oss och väntar på något vi ska lukta på. -Är du kvar, undrar han efter en stund när inget händer. -Jodå säger jag och passar på att berätta historien om McDonalds […]
Nyckelhål, svanar och sigill . . . och nu CO2-ekv?
Livsmedelsdagarna arrangerades av Livsmedelsföreningen i slutet av förra veckan. Årets tema var Klimatmat – för en hållbar utveckling. Bland annat diskuterades för- och nackdelar med den kommande tilläggsmärkningen för klimat som Krav och Sigill planerar lansera i maj 2008. Den är tänkt som ett stöd för konsumenter för att kunna välja den produkt som haft […]
Dylans ultimata 60-talist applikation för Facebook
Dylans kommande Greatest hits album marknadsförs bl.a. med hjälp av en Facebook-applikation där Bob Dylan´s klassiska video med skyltarna han slänger ifrån sig/bläddrar igenom kan utrustas med egna budskap. I applikationen skriver man in sitt egna budskap och sen står Dylan där och bläddrar snällt fram till det du vill säga. Gör mig glad. Nya […]
Persson behöver PR-konsult
Persson har det skittrist det är ju uppenbart. Att vakna upp och gå till jobbet som PR-konsult, utanför allt, tillhör nog inte de faser i hans liv han njuter mest av. Han vill fortfarande stå i centrum. Nu vet vi dessutom ännu mer om hur han gjorde för att själv komma dit. Persson som tidigare, […]
Skuggade tonåringar – använder inte alls media mer än vuxna
I veckan publicerades en amerikansk studie av 15 amerikanska tonåringars skoldagar. Ball University i Indiana och deras Center for Media Design ligger bakom arbetet. Studien har använt deltagande observation som metod och är en pilot till en uppföljning av studien Middletown Media Studies där de tittat på vuxnas mediebeteenden. Studien visar att tonåringarna inte alls är […]