Denna post uppdateras i slutet av varje år genom att en ny årspostning adderas.
Sociala medieutvecklingen bär verkligen på ett stort stycke nutidshistoria och den resa som kommunikationsbranschen och många andra gjort under de senaste åren kommer inte bli lika omvälvande som den var de allra första åren. Utvecklingskurvan är inte alls lika brant efter 2012. Den stora aha-upplevelsen, den stora omvälvningen har vi nu bakom oss men det finns ändå många utmaningar och möjligheter att omfamna. Nu är också påverkan så tydlig för hela samhället.
Socialamedieutvecklingen 2007 – 2014:
2013: Journalistikens återkomst och förändringsviljan
Frågeställningar inför 2013: – Rent mänskligt vad händer nu med oss?
2012: Allt på en gång
2011: Revolutioner som berörde
2010: Från Vinterstudio till digital valstuga
2009: Twitter förnyade alla branscher
2008: Bloggens stora genomslagsår
2007: Facebook visade vägen
Resan från webb till sociala medier
Visst bör vi när vi talar om sociala medier påminna oss om att det var redan ett stort steg när nätet gjorde sitt inträde i våra liv i mitten på 90-talet. Företagen fick ju redan då bestämma sig för en strategi för att hantera den möjligheten. Sökmotorn Googles centrala roll i vår samtid manifesterades 2003 när Språkrådet tog med verbet ”att googla”på sin lista. Time Magazine utnämnde oss alla ”You”, till årets person 2006 och poängterade därmed den utveckling nätet gått igenom, från envägskommunikation till kollaborativa plattformar till vilka alla bidrar. Den samlade kunskapens styrka och kreativitetens demokratiseringsprocess var tydlig i plattformar som Wikipedia, YouTube och MySpace.
När Facebook sedan exploderade i Sverige 2007 började den sociala utvecklingen av nätet i Sverige. Sedan dess har mångas verklighet förändrats, både i hur vi arbetar oberoende av bransch och hur vi interagerar med vänner och den utvecklingen hoppas jag man blir påmind om genom mina årssummeringar.
Från experter till vardag
Finjusteringen och resultatet av digitaliseringen pågår ännu. Effekten och förändringarna av nya möjligheter att möta kunder, patienter, konsumenter, medborgare, läsare och vänner oberoende av tid och plats sker ännu. Kommunikation via en mängd olika plattformar och verktyg, när det passar både avsändare och mottagare. Kommunikationsmöjligheter som i grunden ofta förändrar hela den affär man tidigare lutat sig mot.
Med dessa texter som utgångspunkt hoppas jag kunna visa hur vår vardag förändrats och ännu förändras. Även om man upplever att man stått lite vid sidan av utvecklingen kan man genom detta inse hur mycket av allas vardag förändrats. Mitt utsnitt av nutiden ger en viss övervikt åt media- och kommunikationsbranschens förändrade verklighet men visar även fler dimensioner bland annat berörs ofta demokratiaspekterna. Gränserna mellan byrådiscipliner har under åren har verkligen suddats ut och så gör även alla andra gränser och områden inom olika branscher.
Det är inspirerande att paketera det som hänt och försöka fånga samtiden innan vi glömmer bort den helt. Småskratten har varit många i samband med varje årssummering. Kanske ler du också igenkännande och reflekterar över din egen resas milstolpar. Till dig som varit med på delar av min resa under dessa år säger jag ett stort tack!
Digitaliseringen är en naturlig del av vår vardag. Eftersom jag jämför digitaliseringen med läskunnighet måste vi alla fortsatt hjälpa till med att säkerställa att ”alla kan läsa” dvs på djupet förstå konsekvenserna av digitaliseringen. Det är när vi kan tänka tillsammans om hur vi vill att utvecklingen ska bli som det nya kan skapas. I ett tillbakablickande föds också framtiden. Det stora arbetet sker inom oss själva dagligen.
/Brit Stakston
Anders Sporring säger
Härligt! Har gjort en egen liknande artikel på Socialmedia Clubs blog
http://socialmediaclub.org/blogs/from-the-clubhouse/digital-revolution-and-digital-evolution-part-one Som får en fortsättning nu mot slutet av månaden.
Jakob Hammarbäck säger
Kontakta Wikimedia om du vill ha mer information om hur vi skapat världens största digitala uppslagsverk