Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / Twitter och Robinson

Twitter och Robinson

mars 24, 2009 by Brit Stakston 4 kommentarer

TV4 vill att vi diskuterar Robinson på Twitter i kanalen #robinson. Undrar om det är första gången i svensk tv-produktion som man vill inkludera mikrobloggsdiskussioner på detta vis?

Ja hur som helst några av oss upptäckte ju hur kul det var att hänga på tittarinitierade #melfest på Twitter eller diskussioner på Bloggy under Melodifestivalen. Oavsett om Robinsonkanalen på Twitter ursprungligen var tittarinitierat eller om TV4 var snabba nog att starta hashtagen Robinson så är det jätteroligt att läsa TV4-uppmaningen om att:

”Twittra om Robinson 2009. Är du hipp och modern? Upp till bevis! Haka på Twittertrenden och livechatta om Robinson 2009”

Sedan följer en bra beskrivning av vad Twitter är och hur man gör. Fantastiskt och ett klockrent bevis för att sociala medier nu nått en brytpunkt och verkligen tågar in i folkhemmet som jag skrev om igår.

TV4 förklarar tanken bakom twittrandet också. De berättar på instuktionssidan att de inser att programkonceptet är gammalt men menar att t.ex. deras sätt att använda twitter visar hur de utvecklar sig med tiden . Det ser nästan ut som om Robinson-mikrobloggandet är en teknisk ”add on” de själva skapat för detta program vilket är lite charmigt i sig.

Så fort vi vant oss vid den nya, heta metoden för webbkommunikation kommer något nytt och tar vid. Friendster, Myspace, bloggar, Facebook – och nu den senaste uppstickaren Twitter. Känner du att du har missat båten? Lugn, bara lugn, fenomenet är än så länge bara en blöjbebis.

Något som däremot är en luttrad veteran är tv-programmet Robinson, som nu börjar gå i rutan igen – bättre och hårdare än någonsin. Naturligtvis hänger Robinson 2009 med i den tekniska utvecklingen, vilket innebär att du kommer att kunna twittra om programmet. Vem tycker du ska åka ut? Vem förstör för gruppen? Vilka skandaler upprör dig? Twittra med dig av dina åsikter och se dina tweets komma upp live på Robinsonsajten.

Beroende på längden så kommer två till tre tweets att synas samtidigt. Gamla tweets kommer du att kunna hitta via en länk, så du hela tiden är uppdaterad på Robinsontwittrande.

Vi får väl se om det är på Twitter som diskussionen kommer att flöda eller om det blir på Bloggy, Jaiku eller någonstans bland mikrobloggar överhuvudtaget…diskussionen var hur som helst inte så intensiv i premiärprogrammet.

Men mitt inlägg här handlar om företeelsen i sig. Det är definitivt ytterligare ett bevis på att vi närmar oss konsensus om att dialogformer på nätet är den rätta vägen att gå. Sociala mediers logik som bygger på dialog, närvaro och autencitet tilltalar alla i de analoga såväl som de digitala aspekterna av ens liv.

Brit Stakston

Arkiverad under: Arkivet Taggad som: IAL, IDL, IRL, Robinson, Sociala medier, twitter

Kommentarer

  1. Niclas Strandh säger

    mars 24, 2009 kl. 9:19 f m

    Frågan är om det hippa och moderna dog i och med att TV4 valde att gå in :). Sen är hashtaggen väl lång ju :)

    Svara
  2. Brit Stakston säger

    mars 24, 2009 kl. 10:02 f m

    Jo och att säga att ngt är hippt och modernt är väl den givna dödsstöten åtminstone i den grupp som man vill nå med just det uttrycket…nyttan går före hipphet anytime when it comes to social media!

    Men det är ju roligt att de försöker integrera mikrobloggandet! : )

    Svara

Trackbacks

  1. JMW Kommunikation » Blog Archive » Ok. Nu blir Twitter mainstream. skriver:
    februari 14, 2010 kl. 3:03 e m

    […] och Robinson förra säsongen var kanske en av de första gångerna som en tv-produktion puffade för en […]

    Svara
  2. 2009 – Twitter förnyade alla branscher » JMW skriver:
    december 13, 2013 kl. 11:52 f m

    […] till att ge nya dimensioner till det linjära tittandet, t.ex. försökte TV4  uppmana till twitterdialog runt Robinson. Twiter började bli en lägered för tv-tittandet […]

    Svara

Lämna ett svar till 2009 – Twitter förnyade alla branscher » JMW Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery