Efter min artikel om Grand Hotel och digitala drev har frågan om nätaktivism blivit aktuell igen. Intervjuas bland annat i DN kultur om detta i artikeln ”Nätaktivisternas nya vapen – betyg”.
Ger i artikeln också några konkreta råd om hur man ska göra om ens egen Facebooksida eller blogg blivit ett politiskt slagfält eller att diskussionen spårat ur.
Gör en policy och hänvisa till den. Blocka sedan de personer som kränker policyn.
Ta bort uppenbara fejkkontons kommentarer och inlägg.
Be om recensioner, ha rutiner för att uppmana gäster att ge recensioner. Det är ofta utvecklande internt och säkerställer att det finns många olika perspektiv i kommentarsfältet. Den vane läsaren kommer att skanna av och snabbt skaffa sig en bild av om det är välgrundade negativa kommentarer eller bara rena organiserade påhopp.
Öppna för att det går att kommentera det ni gör i andra kanaler. Antingen på den egna sidan eller i andra kanaler, då ökar chansen att negativ feedback kommer direkt på den egna plattformen och inte någon annanstans.
Ha koll på vad folk säger om företateg, kritiserar eller uppskattar det ni gör? Det ger fingervisning om vilka frågor som behöver adresseras, dels för kommunikation men också rent verksamhetsmässigt.
Lämna ett svar