Klimataktivisterna tar till allt fler drastiska metoder för att kunna uppmärksamma sina frågor. De flesta provocerar mer än de skapar engagemang för frågan. Kommenterar i DN de senaste klimataktionerna ur ett mediestrategiskt perspektiv.
”Brit Stakston, mediestrateg som också är med och driver reportagesajten Blank Spot, ser de många aktionerna som ett tecken på en ökad radikalisering av vissa delar av klimatrörelsen.
– Den unga klimatrörelsen har helt tappat tron på politiken. Det leder fram till allt mer extrema åtgärder. Jag kan tänka mig att om man tycker att alla politiska och ekonomiska system har misslyckats, då trappar man upp de civila olydnads-aktiviteterna, säger hon.
Aktivistgrupperna själva framhåller att aktionerna är ett sätt att skapa uppmärksamhet kring olika aspekter av klimatfrågan. Aktionen på E4:an fick också ett enormt medialt genomslag. Men ambulanser fastnade i de långa köerna och flera politiker, däribland Miljöpartiets språkrör Märta Stenevi, fördömde händelsen.” Läs hela artikeln i Dagens nyheter, 30 september 2022.
Lämna ett svar