Public service, andra traditionella medier och partierna verkar i årets valrörelse till största del fokusera på att få uppmärksamhet även av Sverigedemokraternas väljare. Det är dessa 300 000 som medierna också gärna vill ha som läsare och tittare. De som idag valt bort dem på grund av att de tycker att traditionella medier bara är politiskt korrekta så kallade ”fulmedier”. Det är också de som partierna tror lätt kan förflytta sig. De vill åt de här 300 000 väljarna. Dessa väljare får därmed, i relation till sin storlek, styra debatten och det offentliga samtalet mer än vi anar. Vad händer innehållsmässigt och retoriskt när, medier såväl som partier, kommer att slå knut på sig själva för att försöka bli relevanta för Sverigedemokraternas väljare?
Blogginlägg ur det äldre arkivet
Sociala medieutvecklingen 2007-14. Här finns ett arkiv med de 600 bloggposter som beskriver sociala medieutvecklingen i Sverige med start 2007. De finns publicerade i originalutförande hos kommunikationsbyrån JMW där jag var verksam under dessa år.
Grattis Facebook 10 år – vad stor du blivit!
Grattis Facebook och Mark Zuckerberg! 10 är och jäklar vad du förändrat spelplanen för kommunikation. Här några av de poster som vi på JMW skrivit om Facebook. Man kan nästan tro att vi varit PR-byrå för Facebook vilket vi faktiskt fått dementera ett antal gånger under åren. I våra poster finns alltifrån de första nykära […]
Feminism, Fittstim och lusten att äga frågor
First-movers blir lätt de som sedan stoppar utvecklingen när fler ställer sig bakom en kamp. När allt man kämpat för sipprar ut i vardagen och tar sig en mängd nya uttryck blir de som tyckt att de ställt de rätta frågorna först ofta bakåtsträvande och oförmögna att se utvecklingen. Belinda Olssons program Fittstimm – Min kamp visar hennes frågor runt en feminism som rullar på med nya uttryck. Och kan då feminismen vara på ”rätt väg” utan henne och de som drev kampen tidigare?
Supervalåret i sociala medier
Nytt år och ett spännande sådant för politisk kommunikation. Alla partier kommer att satsa mer på sociala medier än inför förra valet i takt med den utveckling som visar att allt fler är aktiva på nätet. Här följer 15 spaningar om vad som kommer att prägla supervalåret i sociala medier.
2013 – journalistikens återkomst och förändringsvilja
2013 har passat bollen tillbaks till journalistiken och det politiska engagemanget har tack vare nätet kunna nå ut i nya former. Vi har också blivit djupt medvetna om att det finns både en sund och osund nätutveckling. 2014 öppnar nu dörren och vårt egna ansvar är tydligt.
Anonymt näthat inte bra för demokratin
Är Expressens och Researchgruppens avslöjande om vilka de här anonyma näthatarna på sajterna Avpixlat, Fria tider och Realisten bra eller dåligt för demokratin? Jag tycker det är bra. För det räcker nu. Och vi behöver förstå mer om näthatet och vilka hatarna är. Vi behöver sluta vara rädda för dem. Anonymt näthat är inte fundamentet i en demokrati.
Anmäl rasistisk annons i DN
Är det fortsättningen på den väg SVT slog in på i Agenda när de frågade hur mycket invandring som Sverige tål när DN nyligen ansåg att debatten klarar av en annons för en rasistisk bok. Ser det som ännu ett tecken på hur medier och partier frenetiskt söker vägar att bli relevanta för den stora grupp som tycker traditionella medier bara är ”politiskt korrekta och mörkar sanningen” dvs de som gärna lägger sina röster på högerextrema partier.
Om delaktighet i samhället skapas via nätet – vad blir ditt ansvar?
Förra veckan presenterade .se statistiken om Svenskarna och internet 2013. Rapporten är en kartläggning av användningen av Internet och media där de även försöker titta på hur nätet påverkar enskilda individer, familjer och samhället. Rapporten visar en stabilisering av internetanvändandet (89 procent) och två av tre använder sig av en mobil för att koppla upp […]
Digitaliserad kulturjournalistik vinnare
Det har nyligen både delats ut kommunikationspriser på Spinngalan och journalistpriser på Stora Journalistprisgalan. Härligt att pristagaren i kategorin Årets förnyare blev Lisa Irenius, kulturchef UNT för att ha utvecklat kulturjournalistik och litteraturkritiken med motiveringen: “Med små medel men stor fantasi och uppfinningsrikedom lyckas hon vitalisera något av det mest konservativa inom journalistiken – litteraturkritiken.” […]
Journalistpoddsnack med Brit Stakston
Medverkar i det nya avsnittet av Journalistpodden där jag samtalar med Jonas Nordling från Journalistförbundet. Drar några lansar för journalistiken och får en chans att prata om lite allt möjligt. Här kan du lyssna, /Brit Stakston