I dagens DN På Stan finns en artikel om festivaler som PR-jippon som tyvärr inte är upplagd på DN.se. Johan Åkesson skriver om det, av honom upplevda, dominerande inslaget av reklamjippon i kultur- och nattlivet i Stockholm. ”Jag är inte livrädd för kommersialisering, men ett ”block party” – en kvartersfest ska, i min mening, växa […]
Blogginlägg ur det äldre arkivet
Sociala medieutvecklingen 2007-14. Här finns ett arkiv med de 600 bloggposter som beskriver sociala medieutvecklingen i Sverige med start 2007. De finns publicerade i originalutförande hos kommunikationsbyrån JMW där jag var verksam under dessa år.
Ingen PR i världen räddar uselt kundbemötande
Under veckan har många fått kontakt med ”vänner” som dykt upp från ingenstans via Facebook. Det är inte bara bortglömda pysslingar som dyker upp utan även helt okända människor som vill bli vän med en. Den ”vänskapsfloden” kan man roa sig med att sätt i relation till vår generella oförmåga att kommunicera hyfsat med varandra […]
CSR & biståndssänkningar – var kommer PR in?
I söndagens Agenda, SVT diskuterades frågan om att allt fler företag vill ta ansvar i samhället. På DN-debatt igår presenterades den nya biståndspolitiken, från 70 till 33 biståndsländer. Är CSR bara ”flum” och ”fel fokus för företag” så som Marchus Storch och Mats Qviberg gav uttryck för i söndagens Agenda? Eller är det rätt fokus att […]
Helgens Facebookfeber – bara jag som har ovänner i adressboken?
Under helgen har alla i Sverige registrerat sig på Facebook. Alla. Utmaningarna och möjligheterna för t.ex. ett företags HR-avdelning öppnar sig i en tid där konkurrensen om den bästa kompetensen är stenhård. Rådande och blivande medarbetare har sina sidor på Facebook. Lösningen är inte att göra som i England i somras där anställda stoppades från […]
Ny höstgarderob
Lönehelg och var man ska spendera pengar är självklart. Operan öppnar för säsongen och förutom att se Così fan tutte av Mozart så finns chans att ekipera sig inför hösten. Operan har öppet hus och säljer ut kostymer och hattar ur Operans garderob i Gäddviken, Nacka imorgon lördag mellan 10 -16. Hundratals teaterkostymer från operor […]
Spring och beröm dem!
Veckans bästa initiativ som visar på både kundmedvetenhet och klockrent ställningstagande i linje med sitt varumärke är att Coop säljer ENDAST ekologiska bananer . Med stolta skyltar i hela butiken slår de fast något som borde vara självklart ”Vi säljer bara ekologiska bananer!”. När man undervisar barn om frågor som berör hållbar utveckling och kommer […]
Just som du trodde det var över. Foppa-toffeln laddar om.
Hav tröst, snart finns en vinterkollektion av Foppa-toffeln i handeln. Kommer även att finnas stövlar och annat smått och gott som alla tar tillvara ursprungstoffelns utseende. Vid sidan av de pälsfodrade Foppa-tofflarna så lanseras även en ny kollektion under namnet You. Tre aktuella frågor att ställa sig: Kommer Crocs bryta det förväntade mönstret efter denna […]
Att styra människors val
Nyfiken på kvällens premiär av Hjärnstorm i SVT 2, klockan 21.30. Programledaren Henrik Fexeus presenteras som expert på omedveten kommunikation. Kvällens program handlar om minnesträning. Serien kommer säkerligen sätta fokus på vår bransch, om hur vi manipulerar i vardagen. I kommande avsnitt säger sig programmet avslöja alla de knep som vi som jobbar med PR, reklam […]
Vem tycker att naket är intressant?
Aktionsmetoder och demonstrationer verkar ha få ett allmänt uppsving som kommunikationsform under sommaren. Internet underlättar ju onekligen planering och informationsspridning när tusentals människor ska samlas. På aktionssajten för de aktivister som just nu protesterar mot en ny landningsbana på Heathrow finns alla möjligheter att både ta del av senaste info eller komma rätt utrustad till […]
SMS från påven!
Inför påvens vallfärd till Maria Zell i Österrike den 7-9 september startade den katolska kyrkan i Österrike den 29 juli en stor informationskampanj . Podradiosändningar och olika mobiltjänster är centrala delar i den service som erbjuds. Allt för att bringa besöket närmare människan genom att finnas i det offentliga rummet som ”mediebiskopen”Egon Kapellari själv uttrycker […]