Efter att i fyra år varit delägare på en pr-byrå startar jag nu eget. Från JMW till Stakston AB. Ett kliv som är möjligt för mig att ta tack vare två komponenter. Dels mina 20 års erfarenheter av strategiskt kommunikationsarbete i en digital samtid dels ett hyfsat starkt eget varumärke kopplat till detta. Tänker att jag har ett ansvar att göra det mesta av dessa förutsättningar och ha roligt samtidigt. Medveten om att det är en förmånlig situation som kräver fortsatt hårt arbete. Inget kan tas för givet och känner mig ödmjuk inför detta men också oerhört inspirerad. Allt bygger även fortsatt på en gedigen aktuell ständigt uppdaterad kunskap och med förmågan att först blicka bortom hörnet. Är grymt förväntansfull inför möjligheten att hjälpa människor, företag och organisationer att bli begripliga och att kunna göra det uteslutande utifrån min egen värderingsgrund.
Begriplighet och äkthet är nyckeln
Detta med begriplighet är för mig själva nyckeln i kommunikation. Att vilja förstå andra och att arbeta för att bli begriplig är tidskrävande men viktigast av allt. Det är två krafter som varje kommunikationsplanering behöver utgå ifrån. Utan insikt om var människor man vill nå befinner sig tankemässigt och utan tydlighet i vad man vill finns inget att bygga på för ett kommunikationsarbete. Det blir då bara yta, kortsiktigt och uppmärksamhetsfokuserat. Idag kan man dessutom addera den medskapande vilja som finns hos kunder, konsumenter och individer. En vilja och en kraft som tack vare det nya medielandskapet ger en mängd kreativa och relevanta sätt att arbeta med kommunikation och verksamhetsutveckling. Mer äkthet och mindre fejk är förstås även här en utgångspunkt apropå den debatt som funnits inom branschen om fejk-PR det senaste året.
Affärsområden för Stakston AB:
1. Digital affärsutveckling: från ax till limpa eller som rådgivare och kvalitetssäkrare. Digitala projekt är tyvärr ännu mer tomtebloss i PR-uppdrag än långsiktiga integrerade delar i affärsutveckling och kommunikationsplattformar)
2. ”Missionerandet om digitalisering”: dvs föreläsningar, modererande och författarskap om digitaliseringen och digital opinionsbildning, vinklat såväl mot företag, organisationer som individer.
3. Demokratiarbete: förändring och demokratirörelser och dess kopplingar till digitaliseringen har varit centralt i mycket av det jag arbetat med de senaste åren. Livet är verkligen för kort för att inte försöka bidra än mer till att människor får verktyg att agera och vill därför strukturerat kunna ägna minst en tredjedel av min tid åt den här typen av uppdrag. Kanaliseras i dagsläget (vid sidan av misionerandet) genom uppdrag för Stödkommittén Free Dawit och Raoul Wallenberg Academy och genom att vara styrelsemedlem i Kalityfonden samt författandet som kretsar runt egenmakt tack vare förståelse för digitaliseringens kraft och möjlighet. Här ingår också arbetet för regeringens Digitaliseringsråd.
Hör av dig om du blir nyfiken på att veta mer!
/Brit Stakston
I medierna om beslutet att starta eget
Några mediekommentarer efter att nyheten om att jag lämnar JMW blivit officiellt:
Resumé: ”JMW tappar Brit Stakston”
Dagens Media: ”Brit Stakston lämnar JMW”
Dagens Opinion: ”Brit Stakston slutar på JMW”
Dagens Opinion gör en uppföljande intervju om detta och Almedalen: ”Brit Stakston och Beata Wickbom fixar digital arena…”
Dagens Media uppföljande lördagsintervju: ”Almedalen inte alls så exkluderande som det beskrivs i media”.
Expressen valde att lyfta upp demokratiaspekterna med notisen ”Brit Stakston satsar på demokratifrågorna”
Lämna ett svar