Det är dags att summera sociala medieutvecklingen under de senaste sex åren. De bär på ett stort stycke nutidshistoria och den resa som vi i kommunikationsbranschen gjort under åren 2007 – 2012 kommer vi inte se igen. Utvecklingskurvan framåt kommer inte alls vara lika brant. Den stora aha-upplevelsen, den stora omvälvningen har vi bakom oss. Inför 2013 behöver vi ta adjö av det som varit och se hur allt smälts samman.
Blogginlägg ur det äldre arkivet
Sociala medieutvecklingen 2007-14. Här finns ett arkiv med de 600 bloggposter som beskriver sociala medieutvecklingen i Sverige med start 2007. De finns publicerade i originalutförande hos kommunikationsbyrån JMW där jag var verksam under dessa år.
Vi som har mediemakten ville vi ha Twitter för oss själva?
Har länge funderat över den låga tillväxten av Twitter i Sverige och tror bland annat att dessa eviga mediemaktslistor och elitryktet bidrar till detta. Närheten till makten som är möjlig bidrar till en uteslutande aura runt tjänsten som är intressant att fundera över. Är det så att vi som upptäckt det vill behålla den makten eftersom morgonsofforna de facto bara har plats för ett begränsat antal personer?
Supervalåret och public service
Under Mediedagarna, MEG, i Göteborg fick jag och Per Schlingmann ge våra synpunkter på vad vi förväntade oss av Public Service under detta supervalår som bara sker vart 20:e år. Här ser ni samtalet med oss och vad Eva Hamilton, SVT och Cilla Benkö, SR svarade på våra önskemål. Intervjun gjordes av Filip Struwe som […]
Sweden@SydAfrika
Befinner mig i Kapstaden, SydAfrika för att delta på en mässa för kvinnliga entreprenörer ”Women´s Innovation Trade Fari 2014” för att prata om digitaliseringens möjligheter. En fin dag att vara här är förstås att det sker runt den internationella kvinnodagen. Återkommer med mer rappport och reflektioner senare. /Brit Stakston
Åsiktskorridorer och ömma tår
Finns det en åsiktskorridor eller inte, det vill säga att åsiktsutrymmet är begränsat i samhällsdebatten idag? Statsvetaren Henrik Oscarsson menar det och beskriver det etablerade statsvetenskapliga perspektivet i en intressant postning om att väljare inte är dumbommar. Han förklarar åsiktskorridor med ”det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt […]
Konsten att skapa opinion
Under kvällen presenterade Veckans affärer ”Näringslivets 101 mäktigaste kvinnor”, i år uppdelat i sex olika kategorier. Listan över landets mäktigaste kvinnliga opinionsbildare är sammansatt efter genomslag och antalet omnämnanden i näringslivspress vägt mot potential att förändra och påverka. Här finns Magdalena Andersson, ekonomisk talesperson, Socialdemokraterna, på förstaplats och Rättviseförmedlingens grundare Lina Thomsgård på andra plats […]
Mätning bortom pressklipp – hur mäts PR idag?
Hur mäts PR-aktiviteter idag? PR-branschen har av tradition använt pressklipp eller motsvarande annonskostnad som en valuta för att mäta framgång. Mediernas räckvidd eller annonsvärde har fungerat som en någorlunda gemensam greppbar valuta. Vad är motsvarigheten idag i ett digitalt medielandskap och vad får mätmetoden för konsekvens? Börjar vi mäta fel saker när vi tittar på det […]
Hollywood goes selfie-crazy
Oscarsgalan gick av stapeln inatt och Ellen DeGeneres som värd gjorde sitt twitter– och instagramflöde till en central del av hela sändningen. Den selfie hon tog med några från första raden med bla Brad Pitt, Meryl Streep och Jennifer Lawrence fick Twitter att koka. Den är nu uppe i över 2.6 miljoner delningar på […]
Valfilmer: Fakta vs känsla – vad berör dig mest?
Valrörelsen har trappat upp ytterligare i veckan med två filmpremiärer med två helt olika ansatser och helt olika digitalt hantverk. Den ena går hela vägen med fakta och den andra vågar arbeta med känslor. Den ena fångar upp arbetet väl digitalt, den andra slarvar helt och hållet bort efterarbetet. Reinfeldts Sverige LO släppte först sin […]
Digitala klyftor finns de?
Medverkade i SVTs Gokväll häromkvällen för ett härligt långt samtal om digitala klyftor och vad det är för slags digital kompetens man egentligen behöver. Närrelaterat är även denna artikel från DN Insidan, Nätet ger fler chansen att påverka. /Brit Stakston
- 1
- 2
- 3
- …
- 59
- Nästa sida »