Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Greta Thunberg must stop setting sails across oceans

december 5, 2019 by Brit Stakston Lämna en kommentar

There is a sort of “Greta effect” going on within many levels of society around the world. Industry after industry, non-governmental organizations and even politicians are discussing the opportunities and challenges that this high attention level on climate issues raised by Greta Thunberg creates for them. But the media attention seems focused only on Greta. […]

Arkiverad under: Digitalisering, I media Taggad som: Greta Thunberg

Är ett nytt kontrakt för webben möjligt?

november 29, 2019 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Kan det nya initiativet från webbens fader rädda oss från den digitala dystopin? Under det senaste årets många dystopiska samtal om internets framtid har ofta Tim Berners Lee nya kommande projekt dykt upp som en möjlig lösning. I veckan kom så ”ett kontrakt för webben” vars syfte är att kunna bevara onlinevärlden säker och stärkande […]

Arkiverad under: Digitalisering, I media Taggad som: Tim Berners-Lee

Influencers med makt behöver granskas

november 22, 2019 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Det går snabbt att bygga en karriär på engagemang idag och bli en influencer. Det är enkelt att bygga ett starkt varumärke som samhällsförändrande aktivist genom sociala medier. Linnea Claeson, Cissi Wallin, Elaine Eksvärd och Mia Skäringer är några tydliga exempel på detta. Som samhällsfenomen betraktat erbjuder digitaliseringen många möjligheter att nå ut till andra. […]

Arkiverad under: Digitalisering, I media Taggad som: Influencers, Linnea Claeson

Twitteranställda spionerade på användare

november 15, 2019 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Två före detta Twitteranställda står inför rätta i Kalifornien för spioneri. De har på uppdrag av Saudiarabien kartlagt tusentals dissidenter. Detta är ytterligare ett bakslag för techföretaget som kan leda till fler krav på reglering. Totalt rör det sig om över 6 000 användarkonton som de båda åtalade spionerna har samlat användardata från under 2015. […]

Arkiverad under: Digitalisering, I media Taggad som: twitter

Greta Thunberg och hennes rörelse – blir den beständig?

november 7, 2019 by Brit Stakston 1 kommentar

I många branscher diskuteras Greta-effekten i reella åtgärder. Greta valde nyligen att avstå från ännu ett pris och den rörelse hon byggt är på väg in i en ny fas. Deltog i veckan i ett livligt samtal om dagens folkrörelser arrangerat av Riksdagen inom ramen för deras firande av den svenska 100-åriga demokratin. Samtalet kretsade […]

Arkiverad under: Digitalisering, I media Taggad som: Fridays4Future, Greta Thunberg

Med Facebook som vapen i val

oktober 31, 2019 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Istället för att lämna EU nu i veckan går Storbritannien till nyval den 12 december. Cirkusen runt Brexit är ett färskt exempel att bära i minne vad gäller konsekvensen av politisk annonsering i sociala medier. Facebook och Twitter har nyligen valt två helt olika vägar inför den amerikanska valrörelsen. Facebook släpper faktakoll av politiska annonser […]

Arkiverad under: Digitalisering, I media Taggad som: Facebook

Zuckerbergs förtroende påverkar Libra

oktober 24, 2019 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Den senaste månaden har flera nyckelaktörer hoppat av Facebooks hajpade valutaprojektet Libra. Zuckerberg har grillats av den amerikanska kongressen och det ser ut som om Facebooks förtroendekris kommer att påverka Libras utveckling. De senaste veckorna har Librakonsortiet som överser facebooks valutaprojekt tappat sju av sina medlemmar. Bland de som hoppat av återfinns Mastercard, Visa, Stripe […]

Arkiverad under: Digitalisering, I media

Lokaltidningar under press

maj 28, 2019 by Brit Stakston Lämna en kommentar

De svenska lokaltidningarna är satta under stenhård press till följd av kraftigt minskade intäkter i digitaliseringens spår. Internationella mediejättar som Google och Facebook är på väg att lägga under sig större delen av den digitala reklammarknaden, samtidigt som de betalar minimal skatt i Sverige. Medverkar i EFNs inslag på temat.

Arkiverad under: Digitalisering, I media

Lokaljournalistiken och demokratin

maj 25, 2019 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Medverkar i Sveriges radios program Medierna i P1 och kommenterar betalväggar och lokaljournalistikens roll. Detta i ett inslag om den totala ommöbleringen i det svenska tidningsägandet när över trettio lokaltidningar har fått nya ägare. Lyssna på hela inslaget här.

Arkiverad under: I media

Samtalsticsen pågår

april 29, 2019 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Samtal verkar vara det nya svarta som om det vore en ny innovation som narcissistiska poddare eller folkrörelser plötsligt upptäckt. Om detta tänker jag högt i en debattext hos DN kultur. Läs hela inlägget här.

Arkiverad under: I media, Kultur

  • « Föregående sida
  • 1
  • …
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • …
  • 25
  • Nästa sida »

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery