Torbjörn Sjöström och jag tar oss an en eftervalsanalys i sann Sanity Check anda. Vi pratar återigen om att en undersökning inte är en framtidsprediktion utan ett nuläge, man måste förstå att väljare ändrar sig på ett sätt man aldrig sett förr. Brit lyfter upp sin tillfälliga allergi mot sociala medier och som vanligt en […]
Så påverkas väljarna av reklam
Var inbjuden till TV4 idag för att prata om politisk kommunikation genom åren. Statsvetaren Peter Esaiasson och jag hade båda tagit fram 5 exempel från tidigare valkampanjer och årets. Det blev dock tyvärr strul under sändningen så inslaget fick göras om i realtid. Det blev ett lätt snurrigt samtal men det kanske gav något vettigt […]
Valspaningar och senaste nytt från Presspodden
Martin Schibbye och jag träffas och pratar om senaste nytt. Martin berättar om vad man lär sig på en säkerhetskurs hos Blankspot, mer om läget på Afrikas horn och jag berättar om min text hos DN kultur på temat nätmanipulation – det faktum att det finns en sådan total undergångsstämningar är ingen slump. Ett resultat […]
Valspaningar och valångest Sanity Check 37
Senaste avsnittet av Sanity Check 37 där jag och Torbjörn Sjöström, VD, Novus gör ett sista ryck inför valet. Ett avsnitt som prägas av Torbjörns ångest inför valdagen – kommer alla medier peka finger på måndag och säga ”ni hade FEL!”. Torbjörn förklarar ännu en gång att opinionsundersökningar inte är prognoser det är dagsmätningar. Nåväl […]
Sverigedemokraterna och deras svans raserar demokratin
Skriver idag om Sverigedemokraternas nätanvändning hos DN kultur. ”Hur är det möjligt att allt fler blir så oroliga i ett tryggt land och en fungerande demokrati som Sverige? Digitaliseringen och Sverigedemokraterna är svaret. Ända sedan valet 2010 har Sverigedemokraterna med ett strategiskt nätanvändande och en anonym digital armé till sitt stöd arbetat för att sätta […]
Botar i valet 2018 – skippa nätet och gå till valstugan istället
En ny studie från Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, visar att antalet automatiserade konton, så kallade botar, har ökar markant från juli till augusti på Twitter. 6 procent av de konton som twittrar om svensk politik görs med ett automatiserat beteende, vilket väcker oro inför det svenska valet. Jag som alltid sagt att nätet är en spegling […]
Mediernas relation till Sverigedemokraterna
Medverkade med en kort intervju om Sverigedemokraterna och medierna. Det var briefen jag fått i förväg – på scen var dock frågorna ur det omvända perspektivet. Frågorna kretsade runt hur medierna förhållit sig till SD. En mindre intressant fråga men det var ju bara att gilla läget. Har dock skrivit en längre text hos DN […]
Så identifierar du ett troll
Ett angeläget ämne som DN idag berättar mer om är hur man kan förstå att det rör sig om ett troll. Här kommer mina och DNs bästa tips. Så avslöjar du ett propagandakonto.
Nytt poddavsnitt Sanity check no 36
Nu kör vi med kepsarna på! Valspurtssnack med Torbjörn Sjöström, VD, Novus. Finns där poddar finns eller så kikar ni på strömmen från vloggen/podden som försöker reda ut om vi håller på att bli tokiga eller inte : )
Digitalt engagemang är inte hela svaret för partierna
Kommenterar en ny undersökning som visar att SD och Afs är största parti i sociala medier och menar att sådana studier måste tas med en nypa salt. Av en mängd olika anledningar. Det är inte synonymt med att vara en äkta rörelse bestående av faktiska individer. ”Det går inte att skilja ut riktiga människor från […]
- « Föregående sida
- 1
- …
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- …
- 25
- Nästa sida »