Det är en dröm att driva debatten framåt om journalistikens möjligheter istället för journalistikens kris på det sätt som vi gör i Blank Spot Project. Vi vill lyfta fram de vita fläckarna i rapporteringen. Det kan handla om regioner men också om vinklar och perspektiv. Idén om en crowdfundad plattform fylld med fler perspektiv på världen […]
Att använda sin digitala kompetens till mer än det uppenbara
Skriver hos Dagens Media om hur en tidnings digitala kompetens inte handlar om att förstå det nya medielandskapet för att få läsare att dela sitt innehåll eller snacka lite slumpmässigt med läsarna på en Facebooksida. Det handlar istället om perspektiv som dessa: Att förstå konsekvenserna av teknikutvecklingen inom samhällets alla områden. Att förstå hur de […]
Göran Hägglund och de sociala medierna
Ett stycke nutidshistoria tidstypiskt aviserat via Twitter skedde idag när Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund meddelade sin avgång. Lär bli en av årets mest retweetade tweets. Ett kommunikationssätt på många sätt helt i linje med både Göran Hägglunds humor och digitala förmåga. Är själv utomlands i skrivande stund men undrar hur journalisterna på plats hanterade att […]
Vem odlar legitimitet bäst i dagens medielandskap?
Efter sitt State of the Union-tal lät Obama i vanlig ordning en mängd medier intervjua honom. I ett nytt medielandskap ingår då självklart också nya medieaktörer och kanaler. Vita Huset har till exempel använt YouTube som kanal och testat lite olika saker såväl förinspelade videofrågor som frågestunder i Google HangOuts. Det nya i år var […]
Je suis Charlie – global social solidaritet för pressfrihet
Tidigare publicerats på Dagens Media: Vilken fruktansvärd och oroande början på året terroristdådet mot satirtidningen Charlie Hebdo är. Den jakt på journalister som var så oroande 2014 med totalt 118 dödade journalister ser vi med andra ord inget slut på. Tvärtom har vi alltså redan på årets åttonde dag åtta dödade journalister som arbetade på satirsajten, […]
Årets selfie startade en gruppselfievåg
Solklart blir Oscarselfien årets selfie. Under hela Oscarsgalan pratade Ellen DeGeneres mycket samtidstypiskt om selfies och sociala medier på olika sätt. Här ser vi hur det gick till när den mest retweetade selfien 2014 togs. Dagarna efter skapades massor av memes och olika tjänster där man enkelt kunde bli en del av Oscarselfie var populära. […]
Årets ord summerar supervalåret
Det finns ett enda ord som av så många anledningar summerar 2014. Det summerar inte bara supervalåret utan hela det politiska samtalet. Sex små bokstäver fångar det tunga supervalåret. KÄBBEL. Vi vet alla incidenten – i ännu en partiledardebatt gör Annie Lööf en uppföljning av en diskussion från en tidigare debatt. Rekvisitan hon tog med […]
Årets bästa och sämsta fingertoppskänsla
Idag när det är så enkelt att i realtid fånga upp det som berör människor och bygga sin kommunikation på det ser vi under 2014 massor av bra exempel på det. Men det är utmanande det vet vi alla. Ska det landa rätt eller fel? Tycker till om det jag tycker funkat bäst och sämst under […]
Brit Stakston tycker till hos Dagens Media
Summerar året hos Dagens Media i min egen tomteverkstad ”Stakstons tyckarverkstad” och har hittills hunnit med att utse: Årets skräpsajt som väcker frågor inför 2015 Årets upplevelse som delas av över 69 000 personer Årets varumärke som kanske blir lite för rätt… Årets bästa och sämsta fingertoppskänsla om hur rätt och hur fel det kan […]
Brit Stakston nominerad i Cision Influencer Award
Glädjande är att för fjärde året vara bland de topp 5 mest digitalt inflytelserika konsulterna. Vann utmärkelsen 2012 och var på 2:a plats efter Lina Thomsgård 2013. I år är de 5 slutnominerade Intellectakonsulterna Fredrik Wass och Hampus Brynolf, Niclas Deeped Strandh och Staffan Dopping.