Efter sitt State of the Union-tal lät Obama i vanlig ordning en mängd medier intervjua honom. I ett nytt medielandskap ingår då självklart också nya medieaktörer och kanaler. Vita Huset har till exempel använt YouTube som kanal och testat lite olika saker såväl förinspelade videofrågor som frågestunder i Google HangOuts. Det nya i år var […]
Je suis Charlie – global social solidaritet för pressfrihet
Tidigare publicerats på Dagens Media: Vilken fruktansvärd och oroande början på året terroristdådet mot satirtidningen Charlie Hebdo är. Den jakt på journalister som var så oroande 2014 med totalt 118 dödade journalister ser vi med andra ord inget slut på. Tvärtom har vi alltså redan på årets åttonde dag åtta dödade journalister som arbetade på satirsajten, […]
Årets selfie startade en gruppselfievåg
Solklart blir Oscarselfien årets selfie. Under hela Oscarsgalan pratade Ellen DeGeneres mycket samtidstypiskt om selfies och sociala medier på olika sätt. Här ser vi hur det gick till när den mest retweetade selfien 2014 togs. Dagarna efter skapades massor av memes och olika tjänster där man enkelt kunde bli en del av Oscarselfie var populära. […]
Årets ord summerar supervalåret
Det finns ett enda ord som av så många anledningar summerar 2014. Det summerar inte bara supervalåret utan hela det politiska samtalet. Sex små bokstäver fångar det tunga supervalåret. KÄBBEL. Vi vet alla incidenten – i ännu en partiledardebatt gör Annie Lööf en uppföljning av en diskussion från en tidigare debatt. Rekvisitan hon tog med […]
Årets bästa och sämsta fingertoppskänsla
Idag när det är så enkelt att i realtid fånga upp det som berör människor och bygga sin kommunikation på det ser vi under 2014 massor av bra exempel på det. Men det är utmanande det vet vi alla. Ska det landa rätt eller fel? Tycker till om det jag tycker funkat bäst och sämst under […]
Brit Stakston tycker till hos Dagens Media
Summerar året hos Dagens Media i min egen tomteverkstad ”Stakstons tyckarverkstad” och har hittills hunnit med att utse: Årets skräpsajt som väcker frågor inför 2015 Årets upplevelse som delas av över 69 000 personer Årets varumärke som kanske blir lite för rätt… Årets bästa och sämsta fingertoppskänsla om hur rätt och hur fel det kan […]
Brit Stakston nominerad i Cision Influencer Award
Glädjande är att för fjärde året vara bland de topp 5 mest digitalt inflytelserika konsulterna. Vann utmärkelsen 2012 och var på 2:a plats efter Lina Thomsgård 2013. I år är de 5 slutnominerade Intellectakonsulterna Fredrik Wass och Hampus Brynolf, Niclas Deeped Strandh och Staffan Dopping.
En vecka för Dawit Isaak
Vi är förstås väldigt stolta och glada över att få fortsätta arbeta för Stödkommittén Dawit Isaak med bland annat manifestationen Sitt med Dawit. Brit Stakston och Lin Kleiven fanns på plats i Malmö under Malmöfestivalen och delade upp tiden mellan oss. Fantastiska nya kontakter och stort engagemang på plats. Arbetet fortsätter och vi kommer med […]
Att vinna val digitalt
I DN ger jag en kort kommentar om sociala mediers roll i valet 2014. I artikeln ”Viktigt att synas i sociala medier” säger jag bland annat att man kan förlora val att på att inte finnas på alla plattformar. På frågan om varför Feministiskt intitativ är det parti som är mest aktiva i sociala medier […]
En digital tankesmedja
Är ju mitt i ett skede att starta upp min nya verksamhet och Dagens opinion gör en intervju där jag berättar mer, Brit Stakston smider byrå. Det är ett drömscenario att kunna dra igång en verksamhet på det sätt jag gör. Det ger mig frihet att bestämma exakt hur jag väljer att fördela min tid. […]