Det är något med mediernas upprepande om den egna förträffligheten efter terrorattentatet som skaver. Bitvis smaklöst till exempel när efterfrågan på och förtroendet för mediernas innehåll ses som ett ljus i relation till det mörker händelserna förpassat oss till. Kontrasterna mellan traditionella medier och sociala medier är ju redan tydliga för publiken och behöver inte upprepas av traditionella medier. Frågan är också hur terrorister använder sig av det nya medielandskapet.
Digitalisering
Digitaliseringen av samhället är omfattande och pågår för fullt. Det påverkar oss som medborgare, företagare, anställd, elev såväl som förälder dagligen. I reflektionen över den här förändrade spelplanen kan vi lära oss något. Arenorna för påverkan och affärsutveckling erbjuder morgondagens lösningar inom en rad områden. Här samlas de inlägg jag skrivit på temat och kanske kan de bidra till diskussion runt vår digitala samtid som för utvecklingen framåt.
Så använde Polisen sociala medier under terrordådet i Stockholm
Sociala medier under större kriser och katastrofer är värda att lyfta fram som de viktiga kommunikationsverktyg de är. Nu hörs mest kritiken mot sociala medier i de analyser som görs. Men för de allra flesta har sociala medier inneburit en möjlighet att snabbt uppdatera sig och finna relevanta källor. En viktig aktör som fanns i […]
Snowden, Sjöström & Stakston: om Facebook, fejknyheter och filterbubblor
Diskussionen om fejknyheter, Facebooks roll i nyhetsförmedlingen och filterbubblor dominerar alla samtal just nu. Den reaktiva undertonen till denna diskussion har sedan många år bekymrat mig. Och nu har det exploderat. Alla ropar på åtgärder och det beskrivs i relation till nätanvändare som ett självspelande piano där det lämnas väldigt lite utrymme för det egna […]
”Vägra rädslan” uppmaning av Edward Snowden
Idag hade jag förmånen att intervjua Edward Snowden under Interdagarna. Jag ska skriva mer om det men för nu delar jag videon med er. Det finns stunder i livet man måste våga njuta och bara vara i nuet. Oavsett sammanhang och oavsett allt som snurrar i huvudet inför det som sker i världen med den […]
Mer av allt och större oro för internetföretag
Idag släpps Svenskarna och Internet 2016 i sin helhet, kapitlet om sociala medier släpptes för några veckor sedan. Statistiken kan jämföra med mätningarna sedan 2000 vilket gör den extra rolig att läsa. Man kan konstatera att vi använder mer prylar, lägger ner mer tid och gör det mesta på nätet numer. Av den vakna tiden […]
Medieutredningens medieborgare
Idag släpptes Medieutredningen. Utredningen har ett stort fokus på att mediepolitiken måste vara tvärpolitisk. I några avslutande framåtblickande ord betonade Anette Novak märkbart rörd hur stor möjlighet har att vara världsledande för medieutvecklingen igen och påminde om det 250 åriga firandet av Tryckfrihetsförordningen. Skrev ner några highlights ur utredningen hos Blankspot. I detta forum passar […]
Nairobi nästa för digital inspiration
Om en vecka åker jag tillbaks till Nairobi för att under en vecka möta ett gäng fantastiska kreatörer. Ett forum som kalllas#CreativeNations. Jag är ansvarig för en studio om Forumet arrangeras av svenska ambassaden i Kenya och Svenska Institutet. Det ska bli sjukt spännande och kommer att gå att följas här och i andra digitala […]
Om all kränkthet under sommaren…
Intervjuas i Resumé idag om min sommar där jag berättar om min förkärlek för sommar i 40-gradiga storstäder, hur jag noterar trender – och är trött på att läsa strunt under sommarens nyhetstorka. All denna kränkthet som uppstår när hjärnan kokar förmodar jag. Läs hela intervjun hos Resumé.
Början till ett nytt Almedalen
BLOGG. En promenad från Kallis ner till Almedalsparken. Inget ger en tydligare bild av utvecklingen av Politikerveckan än en promenad från Kallis ner till Almedalsparken. På den plats där manifestationen #sittmedDawit var för tre år står nu en Audi för att lansera supermiljöbilen Audi Q7 i Sverige. Budskap byts lätt ut. Från kampen för en […]
Almedalen fyller en extremt viktig roll
DEBATT. (ursprungligen publicerad på Dagens Media) Jag är inte alls säker på att Almedalen finns om tio år så som det utvecklar sig nu. Politikerna syns allt mindre och företagen samt organisationerna desto mer. Det mest allvarliga är att det inte verkar bekymra vare sig politiker eller företagen. Vår bransch bör säkerställa att Almedalen fortsätter […]
- « Previous Page
- 1
- …
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- …
- 11
- Next Page »