Idag presenteras de nya ministrarna. Ett nytt medieinslag detta valår och post-valrörelsen är de avsked man kunnat följa från politiker och deras medarbetare de senaste veckorna. På Twitter, Facebook, Instagram och deras bloggar har man kunnat följa deras väg ut från Rosenbad. En insyn i något som inte delats på detta sätt tidigare. För åtta […]
10 sätt som nätet haft påverkan på valet 2014
Pekar här på tio tydliga tecken som visar hur digitaliseringen påverkar politiken. Dessa tio perspektiv var synliga redan förra valet och samtliga har förstärkts under supervalåret 2014. Hoppas dessa tankar kan inspirera journalister och forskare när de börjar sina eftervalsanalyser. Tror att det är rätt väg att gå för att finna nya vägar till engagemang […]
Så påverkade sociala medier supervalåret
Var kampen om opinionen sker i det nya medielandskapet måste studeras och analyseras ur ett demokratiperspektiv och inte ses som en kamp mellan medieslag. Och absolut inte reduceras till en fråga om vilket parti som hade flest följare på Facebook eller vilket inlägg som retweetats mest. Det handlar istället om nya möjligheter för väljare att använda sin medborgarmakt och vad det innebär för demokratin.
Konsten att aldrig glömma kamerorna #buffelknuff
Bilderna av en fäktande Stefan Löfven kommer att dominera dagens valdebattdiskussioner. Vi vet det alla som följde debatten hur irriterad Stefan Löfven blev när Annie Lööf lyfte upp Energimyndighetens prognos och kontrade genast ”Det är bara käbbel”. När Annie Lööf sedan lämnar talartstolen och går fram mot honom med rapporten och vill överlämna den med […]
Valkommunikation på fler sätt
Fick möjligheten att för DN spana lite på vad som görs bland partierna utanför det vanliga valarbetet i valstugor, debatter och i mötet med väljare. Finns förstås en mängd sätt att roa eller diskutera politik på. Läs gärna artikeln så får du reda på vad jag tyckte var brutaldåligt! Förutom det som nämns i tidningsartikeln […]
”Väljarröster” och källkritik
Det finns självklart enorma för- och nackdelar med att be om väljarinspel under pågående valrörelse. Vare sig det gäller telefonväkteri eller hashtaggskampanjer så ger det stort utrymme för relevanta väljarröster men lika lätt extremt väl planterade inspel från båda håll. Det här är ingen förvånad över, men som tittare borde man få veta det. Många […]
En ishink för kampen mot ALS
Utmanades imorse av Jessica Bjurström, VD på Komm i den sedan några veckor aktuella uppmärksamhetskampanjen för ALS där man häller ishinkar över sig, kallad #IceBucketChallenge eller #ALSIceBucketChallenge. Det började med videoklipp där man hällde hinkar med isvatten över sig, utmanade tre vänner och angav någon välgörenhet man ville stötta. Efter en tid kom utmaningen att […]
”Det är för lågt” – om att sluta vädja om tolerans
Post-Almedalen är alltid en speciell känsla. Extra så i år efter detta supervalår. Visbys kyrkklockor ringde för mångfald och ärkebiskopen Antje Jackelén blev hetast i Almedalen med motiveringen: ”en stark och samlande röst för alla människors lika värde”. Özz Nujen drog fler personer än någon partiledare på plats och det får det att klia i […]
Från cell till fågelsång – gör kampanjerna för Dawit någon nytta?
Förra årets arbete med kampanjen Sitt med Dawit följdes i år upp av ett seminarium med rubriken ”Gör opinionsbildande kampanjer någon nytta?”. Sitt med Dawit var ju en framgångsrik kampanj som även utsågs till Hetast i Almedalen 2013. Manifestationen bestående av en mörk cell, där man som deltagare blev inlåst för att under 15 minuter […]
Digital opinionsbildning under ett supervalår
Under Almedalsveckan arrangerade mitt förlag Idealistas ett seminarium om digital opinionsbildning med anledning av min kommande bok ”Tre Tweets är ingen folkstorm”. Det blev ett av de finaste minnen jag bär med mig från Almedalen 2014. En timme fullspäckad med konkreta råd från de som är enormt duktiga på digital opinionsbildning och en välbehövlig diskussion […]