Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Säkerhet för journalister och massor av smarta analyser – 4 juli 2015

juli 4, 2015 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Här följer en sammanfattning av några programpunkter eller intervjuer som gjordes under årets sista arbetsdag i Almedalen. 7.30- 9.15 Godmorgon Almedalen med Martin Schibbye Hade äran att ha journalisten Martin Schibbye som sidekick under årets sista Godmorgon Almedalen. Vi inledde med ett kort snack om vårt gemensamma företag, Blank Spot Project innan vi gick över […]

Arkiverad under: Opinionsbildning Taggad som: Almedalen, Andreas Ekström, Cancerfonden, Godmorgon Almedalen, Hetast i Almedalen, Jessica Schedvin, martin schibbye, Niklas Svensson, Rossana Dinamarca, Ulf Bjereld

Om att våga agera, åsiktskorridorer och prisutdelning, 3 juli 2015

juli 3, 2015 by Lin Kleiven Lämna en kommentar

En dag fylld av en mängd viktiga samtal om att våga agera, om nya former av utrikesrapportering och senare prisutdelning till Hej Digitalt! Glada, så glada blev vi på fredagen. Brit tillsammans med Emma Egnell och Beata Wickbom. 7.30 – 8.30 Godmorgon Almedalen: I dagens sändning av Godmorgon Almedalen var Betlehem Isaak sidekick. Vi gästades […]

Arkiverad under: Opinionsbildning Taggad som: Almedalen, Ann-Sofie Krol, Beata Wickbom, Betlehem Isaak, Cecilia Wikström, David Batstone, Emma Egnell, Opoint

Almedalen som arena för att nå ut med budskap

juni 26, 2015 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Fick möjligheten att prata ännu mer om Almedalen och hur man får ut mest av Almedalsveckan, den här gången för tidningen Omvärlden. Vi pratar om Almedalen verkligen är den bästa arenan för den som vill nå ut med ett budskap? Eller är det mötesplatsen och nätverkandet som är grejen? Vad krävs för att biståndsfrågorna ska […]

Arkiverad under: Opinionsbildning Taggad som: Almedalen

Almedalen är Twitter IRL – utan trollen

maj 28, 2015 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Fick chansen att nörda loss om Almedalen och dess syfte i podden Passion för kommunikation av Cision. I samtalet hör vi mig och Alexander Mason från Cision samtala om  vem Almedalen är till för och hur viktig är den digitala närvaron, är några av frågorna som diskuteras när jag tipsar både besökare och arrangörer om […]

Arkiverad under: Opinionsbildning Taggad som: Alexander Mason, Almedalen, cision

Brit Stakston vinner pris för digital folkbildning

maj 18, 2015 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Vilken glädje att få det här stora priset av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad med följande motivering: – för hennes förmåga att beskriva, analysera och tydligt visa hur sociala medier kan användas i aktuella och angelägna samhällsfrågor – för att hon som engagerad folkbildare, författare och debattör varit pådrivande i utvecklingen av en medveten samhällsorienterad användning av sociala medier Ska […]

Arkiverad under: Opinionsbildning Taggad som: Borås Högskola, Folkbildning, Sparbanksstiftelsen Sjuhärad, Stora sociala mediepriset

Skrämmande insyn i twitterstrategin hos ISIS

mars 8, 2015 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Nyligen publicerade Brookings Institution en unik analys av ISIS twitterkonton. En samtidsintressant och mycket viktig studie i hur digitala kanaler utnyttjas för att sprida terrorbudskap. Det ges i rapporten en inblick i hur strategiskt några kärntrupper arbetar och hur de ivrigt backas upp av supporters. I slutanalysen diskuteras huruvida det är bra eller inte att […]

Arkiverad under: Opinionsbildning

Att bli hörd som elev – #björklundsskola

december 30, 2014 by Brit Stakston 1 kommentar

Här är den fullständiga berättelsen om hur en ung person utan tidigare mediemakt får ge sin syn på dagens skolsystem. Från en tweet till Studio Ett vidare till ett möte i riksdagen. Det visar precis hur utmanande och möjliggörande sociala medier är för både väljare och politiker. Åtminstone så länge medierna följer varje steg. Det är en möjlighet fler väljare borde ta. Och politiker. Allt samlat under taggen #björklundsskola.

Arkiverad under: Opinionsbildning Taggad som: #björklundsskola, gräsrotsaktivism, Jan Björklund, Mediemakt

Årets ord summerar supervalåret

december 19, 2014 by Lin Kleiven Lämna en kommentar

Det finns ett enda ord som av så många anledningar summerar 2014. Det summerar inte bara supervalåret utan hela det politiska samtalet. Sex små bokstäver fångar det tunga supervalåret. KÄBBEL. Vi vet alla incidenten – i ännu en partiledardebatt gör Annie Lööf en uppföljning av en diskussion från en tidigare debatt. Rekvisitan hon tog med […]

Arkiverad under: I media, Opinionsbildning Taggad som: Annie Lööf, Käbbel, Stefan Löfven, supervalåret

En födelsedag utan födelsedagsbarn men med solidaritet #Dawit50

oktober 27, 2014 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Idag är det min mammas födelsedag. Och Dawit Isaaks. Ett konstigt sammanträffande som får det privata och jobbet att verkligen flyta samman. Lyxen att kunna fira min mamma är tydlig efter en dag med Betlehem Isaak för att uppmärksamma Dawits födelsedagen och fall. Så jag tog chansen och åkte och träffade min mamma efter samlingen […]

Arkiverad under: Opinionsbildning Taggad som: #dawit50, FreeDawit

Hur digital är den nya regeringen?

oktober 10, 2014 by Brit Stakston 1 kommentar

Nya ministrar. Nya roller och ibland även ärvda förväntningar så även på de digitala plattformarna för en minister 2014. För den nya regeringen finns det både möjligheter och utmaningar. De som borde bli mer aktiva. Och de som behöver göra tvärtom det vill säga tystna lite. Eller åtminstone börja agera på nya frågor och kanske med en annan ton.

Arkiverad under: Opinionsbildning Taggad som: digital politik

  • « Föregående sida
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nästa sida »

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery