När polariserade digitala reaktioner med ett högt tonläge dyker upp på nätet borde medier tänka både en och två gånger innan man ger orimligt stort utrymme åt några få, men höga röster. Man blir lätt en nyttig idiot annars. Vi vet redan att den rasistiska svansen är ihärdig och dyker upp som flugor på en […]
Brit Stakston nominerad till Årets affärsnätverkare
Roligt att bli nominerad för nätverkandet som är så centralt i mitt arbete. Är nominerad till Årets affärsnätverkare av BNI, Business Network International, tillsammans med fantastiska Elaine Ekswärd, Jessica Stark och Gunnar Grell. Motivering: Brit Stakston är en av fyra nominerade till utmärkelsen Årets Affärsnätverkare 2016. Brit är specialiserad på digital affärsutveckling, och med ett […]
Politikers digitala strategier svajar ännu
Politikers stora möjligheter till medborgardialog och engagemang tappas fortfarande bort. Trots att det är sex år sedan vi fick ett första valresultat där det var tydligt att digitala strategier har betydelse famlar partierna ännu. Den här intervjun är gjord i förberedelserna för min intervju med Snowden så jag kollad inte mina citat. Jag menar inte […]
Planera och du blir skyddad mot digitala drev
Kommenterar återigen den nervositet som finns när de digitala dreven slår till i Kulturnytt P1. Diskussionen denna gång sker förstås i kölvattnet på det digitala drevet mot Grand Hotel nyligen och reaktionerna mot Audis val av Kakan Hermansson som influencer som fick dem att avsluta samarbetet. ”-Just nu tycker jag att det är en riktig […]
Trump vann inte på grund av falska nyheter
Efteranalyserna sköljer över oss och veckans senaste snackis är förstås den roll som Facebook haft för spridandet av stora mängder av falska nyheter. Mitt svar är solklart nej det avgjorde inte valet. Facebook och de falska nyheterna i sig är inte anledningen till valvinsten. Ett långt större problem är traditionella mediers absoluta famlande genom hela […]
Sunt förnuft och folkbildning om källkritik
I kölvattnet på det ofattbara (för väldigt många utom Trumps väljare) detaljstuderas nu den amerikanska valrörelsen. Ofta lite ytligt som när man räknar antal tweets och utser Trump som vinnaren utan att parallellt göra analysen av hur många botar som var inblandade för att retweeta just Trumps budskap. Denna vecka har betydelsen av alla falska […]
Trump, twitter och robotar
Är i Nairobi när telefonen ringer och Kulturnytt P1 vill att jag kommenterar Trump och sociala medier. Det pågår ju många diskussioner om den centrala roll de spelat i det amerikanska presidentvalet. Vi vet att traditionella medier har varit svaga för den magiska cocktail som Trump erbjudit på twitter. ”Det innebar en rejäl förstärkning av […]
Nätaktivism och onlinerecensioner
Efter min artikel om Grand Hotel och digitala drev har frågan om nätaktivism blivit aktuell igen. Intervjuas bland annat i DN kultur om detta i artikeln ”Nätaktivisternas nya vapen – betyg”. Ger i artikeln också några konkreta råd om hur man ska göra om ens egen Facebooksida eller blogg blivit ett politiskt slagfält eller att […]
Om Grand Hotel och digitala drev
Finns mycket att säga om drev i sociala medier. I fredags intervjuade Ekot mig om företag generellt i sociala medier. Bakgrunden var det numera omtalade evenemanget och beslutet av Grand Hotel att låta Sverigedemokraterna arrangera en gala till vilken en stor del av Europas starkt invandringskritiska och högerpopulistiska politiska krets deltog. Det var enbart en […]
Sanningen om varför jag inte kommenterat Trump
Ok jag gör det. Kommenterar Trump trots ett löfte till mig själv om att inte göra det under den här valkampanjen. I tredje programmet av Sanity check med en hes Torbjörn Sjöström på väg till USA för att bevaka valspurten var det dock oundvikligt. I mitt arbete som mediestrateg och specialiserad på politikers användande av […]
- « Föregående sida
- 1
- …
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- …
- 25
- Nästa sida »