Ny studie i Norge visar att man kan twittra sig in offentligheten och visst är det så. I en intervju med SVT Kulturnyheterna ger jag några exempel på personer vars digitala närvaro gett dem en plats i offentligheten. Vid sidan av det uppenbara att nämna mig själv menar jag att t.ex. Lina Thomsgård och den […]
Skavlanintervjun – en storm i ett SD-vattenglas
Det välplanerade beslutet att framträda hos Skavlan av Jimmie Åkesson ledde till besvikelse bland SD-tittarna. Det var inte den mysstund man hoppats på. Det blev en förvånansvärt vass Skavlanintervju. Den tog både upp den omtalade rasistiska tv-annonsen från valet 2010 och hur det egentligen står till med den där nolltoleransen. Det blev förstås en ”tittarstorm”. […]
Twitterkurs för 10 000 kr – slöseri eller kompetenshöjning?
Aftonbladet granskar återigen PR-branschen och tar idag bland annat upp en twitterkurs jag genomfört för en myndighet. Rubriken ”Lärde sig twittra för 6 000 per timme” är slagkraftig och det är lätt att förfäras över detta slöseri med skattepengar. Jag tycker granskningar av detta slag är bra av många skäl. Självklart för att det handlar […]
Blank Spot Project är drömmen om fler perspektiv på världen
Det är en dröm att driva debatten framåt om journalistikens möjligheter istället för journalistikens kris på det sätt som vi gör i Blank Spot Project. Vi vill lyfta fram de vita fläckarna i rapporteringen. Det kan handla om regioner men också om vinklar och perspektiv. Idén om en crowdfundad plattform fylld med fler perspektiv på världen […]
Att använda sin digitala kompetens till mer än det uppenbara
Skriver hos Dagens Media om hur en tidnings digitala kompetens inte handlar om att förstå det nya medielandskapet för att få läsare att dela sitt innehåll eller snacka lite slumpmässigt med läsarna på en Facebooksida. Det handlar istället om perspektiv som dessa: Att förstå konsekvenserna av teknikutvecklingen inom samhällets alla områden. Att förstå hur de […]
Göran Hägglund och de sociala medierna
Ett stycke nutidshistoria tidstypiskt aviserat via Twitter skedde idag när Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund meddelade sin avgång. Lär bli en av årets mest retweetade tweets. Ett kommunikationssätt på många sätt helt i linje med både Göran Hägglunds humor och digitala förmåga. Är själv utomlands i skrivande stund men undrar hur journalisterna på plats hanterade att […]
Vem odlar legitimitet bäst i dagens medielandskap?
Efter sitt State of the Union-tal lät Obama i vanlig ordning en mängd medier intervjua honom. I ett nytt medielandskap ingår då självklart också nya medieaktörer och kanaler. Vita Huset har till exempel använt YouTube som kanal och testat lite olika saker såväl förinspelade videofrågor som frågestunder i Google HangOuts. Det nya i år var […]
Je suis Charlie – global social solidaritet för pressfrihet
Tidigare publicerats på Dagens Media: Vilken fruktansvärd och oroande början på året terroristdådet mot satirtidningen Charlie Hebdo är. Den jakt på journalister som var så oroande 2014 med totalt 118 dödade journalister ser vi med andra ord inget slut på. Tvärtom har vi alltså redan på årets åttonde dag åtta dödade journalister som arbetade på satirsajten, […]
Årets selfie startade en gruppselfievåg
Solklart blir Oscarselfien årets selfie. Under hela Oscarsgalan pratade Ellen DeGeneres mycket samtidstypiskt om selfies och sociala medier på olika sätt. Här ser vi hur det gick till när den mest retweetade selfien 2014 togs. Dagarna efter skapades massor av memes och olika tjänster där man enkelt kunde bli en del av Oscarselfie var populära. […]
Årets ord summerar supervalåret
Det finns ett enda ord som av så många anledningar summerar 2014. Det summerar inte bara supervalåret utan hela det politiska samtalet. Sex små bokstäver fångar det tunga supervalåret. KÄBBEL. Vi vet alla incidenten – i ännu en partiledardebatt gör Annie Lööf en uppföljning av en diskussion från en tidigare debatt. Rekvisitan hon tog med […]